Formula E

DS AUTOMOBILES & PENSKE AUTOSPORT

Na het vestigen van verschillende records met de DS E-TENSE FE van de tweede generatie, slaat DS Automobiles opnieuw de handen in elkaar met PENSKE AUTOSPORT voor het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap.

Het DS PENSKE Formula E Team beschikt over twee uitzonderlijke coureurs: Maximilian Günther en Jean-Éric Vergne. Vergne is vooralsnog de enige tweevoudige kampioen in deze raceklasse en recordhouder als het gaat om het aantal behaalde punten en polepositions in de geschiedenis van de Formula E.

DS Automobiles loopt voorop in de energietransitie en was één van de eerste fabrikanten die zich met DS Performance commiteerde aan de Formula E met als doel haar milieu-impact te verlagen. Het merk ontving hiervoor een 3-Star Environmental Accreditation.
DS PERFORMANCE
DS Automobiles heeft haar wedstrijdafdeling, DS Performance, opgericht met de ambitie om de nodige ervaring op te doen om de elektrificatie van haar modellen te versnellen en de bekendheid van het merk te vergroten.

In lijn met deze aanpak zal onze gloednieuwe DS E-TENSE FE25 eenzitter, ontwikkeld door DS Performance, de ervaring van het circuit naar de nieuwe generatie elektrische auto's brengen. In samenwerking met PENSKE AUTOSPORT wil DS Automobiles zijn twee in 2019 en 2020 gewonnen dubbeltitels (rijders en teams) heroveren.

De doelstellingen van het Frans-Amerikaanse team zijn duidelijk: om de uitstekende prestaties in de kwalificaties door te zetten (DS PENSKE is recordhouder als het gaat om het aantal starts vanaf de eerste startrij in het tiende seizoen), de racepace te verbeteren en het team wil meerijden voor het kampioenschap en zoveel mogelijk podiumplaatsen veroveren.

DS E-TENSE FE25

Deze 100% elektrische éénzitter is de snelste in het kampioenschap en accelereert van o naar 100 km/u in minder dan 2 seconden. De nieuwe volledig zwarte kleurstelling, de perfecte belichaming van de merkidentiteit van DS Automobiles, is vooral een enorme stap voorwaarts. Hij is sterker, robuuster en meer aerodynamisch voor mooiere wiel-aan-wiel-gevechten.

De DS E-TENSE FE25 is uitgerust met Hankook iON-banden, geproduceerd van 35% gerecyclede en duurzame materialen (+9% ten opzichte van de GEN3-specificatie) en geoptimaliseerd voor alle weersomstandigheden. De banden bieden bovendien 5 tot 10% meer grip.

De derde generatie Evo

Krachtiger dan ooit, en met een topsnelheid tot 280 km/u op stratencircuits, levert de DS E-TENSE FE25 2% hogere prestaties ten opzichte van de GEN3-modellen tijdens een enkele run met behulp van het regeneratieve remsysteem en de vierwielaandrijving (in 350kW-modus). Hij beschikt daarnaast over een nieuwe, efficiëntere aandrijflijn dan zijn voorgangt en biedt meer comfort tijdens het racen met 250 kW vermogen op de voorwielen en 350kW vermogen op de achterwielen.
Prestaties en efficiëntie

Aandrijflijn ontworpen door DS Performance

  • 350 kW vierwielaandrijving
  • Motor voorin (250 kW) en motor achterin (350 kW)
  • Maximaal vermogen: 350 kW (476 PK)
  • Topsnelheid: 280 km/u (geoptimaliseerd voor stratencircuits)
  • Acceleratie van 0-100 km/u: minder dan 2 seconden
  • Elektronisch remsysteem op allevier de wielen (Brake-By-Wire)
  • Maximaal energieterugwinning tijdens het remmen: 600 kW
  • 50% van de energie die wordt verbruikt tijdens het racen wordt opgewekt door het regeneratief remsysteem
 
Duurzaamheid
Volgens de leverancier zijn de GEN 3 Evo-batterijpakketten de meest geavanceerde en betrouwbare ooit. Ze worden geproduceerd met mineralen uit duurzame bron, terwijl de batterijcellen aan het eind van hun levensduur hergebruikt en gerecycled kunnen worden.

Voor het bodywork van de auto's is voor het eerst een combinatie van flax en carbonfiber gebruikt. Om de milieuimpact verder te verlagen, wordt gerecyled carbonfiber gebruikt afkomstig van de Gen2-modellen.

De ecologische voetafdruk van de Gen3 Evo is gemeten vanaf de designfase om alle energiebesparende maatregelen te documententeren en de impact op het milieu te verlagen. Daarnaast wordt alle onvermijdelijke uitstoot gecompenseerd als onderdeel van de carbon net zero-doelstellingen van de Formula E. 
Voorop in de technologie
De DS E-TENSE FE25 is ontwikkeld door DS Performance, de racedivisie van DS Automobiles. Deze eenzitter is dit seizoen het wapen van het DS PENSKE-team, met achter het stuur titelverdediger Maximilian Günther en Jean-Éric Verge, de enige coureur die vooralsnog tweemaal het wereldkampioenschap wist te veroveren.

Door de nieuwe samenwerking met PENSKE AUTOSPORT blijft DS Automobiles zich onvermoeibaar inzetten om meer overwinningen en titels te behalen, alsook nieuwe records te vestigen in deze volledig elektrische raceklasse. Met de kennis die wordt opgedaan op het circuit, versnelt DS Automobiles bovendien het onderzoeks- en ontwikkelingswerk voor al haar modellen. 

De autosport als bron van innovatie

Gedreven door durf werken wij aan de ontwikkeling van de auto van morgen.

DS Automobiles streeft ernaar de in de autosport ontwikkelde technologieën toe te passen in zijn hoogstaande productiemodellen.

De in de Formule E opgedane kennis en ervaring succesvol toepassen in productieauto's is natuurlijk een schoolvoorbeeld van avant-garde.

DE COUREURS

DS PENSKE

DS Automobiles schrijft een nieuw hoofdstuk in de Formula E dankzij de unieke samenwerking met een wereldberoemde naam in de autosport: PENSKE AUTOSPORT.

In het elfde seizoen beschikt het DS PENSKE Formula E Team over het meest prestigieuze rijdersduo in het kampioenschap: de Duitse coureur Maximilian Günther en Fransman Jean-Éric Vergne, de enige tweevoudig wereldkampioen in deze klasse.

Met PENSKE AUTOSPORT, Maximilian Günther en Jean-Éric Vergne gaat DS Automobiles strijden om nieuwe titels, terwijl het merk werkt aan nieuwe technologie voor al haar wegmodellen, die nu én in de toekomst uitsluitend elektrisch zullen zijn.

DE COUREURS

DS PENSKE

DS Automobiles begint aan een nieuw hoofdstuk van zijn Formule E-verhaal door samen te werken met een van de grootste namen in de autosport: PENSKE AUTOSPORT. Om dit nieuwe partnerschap af te trappen, gaat het DS PENSKE Formula E Team seizoen 9 in met twee van de meest spraakmakende namen in het kampioenschap. Wereldkampioen Stoffel Vandoorne treedt toe tot het team en zal racen naast de enige dubbele wereldkampioen in de FE-geschiedenis, Jean-Eric Vergne.
"JEV" blijft voor het vijfde opeenvolgende seizoen bij het Franse team en heeft sinds zijn komst bij het team al heel wat overwinningen en podiumplaatsen behaald.

Met PENSKE AUTOSPORT, Stoffel Vandoorne en Jean-Eric Vergne wil DS Automobiles meer wereldtitels veroveren en tegelijkertijd de overdracht van technologie naar zijn nieuwste creaties voor op de weg, die vanaf 2024 uitsluitend op elektrische energie zullen rijden, voortzetten.
Jean-Éric Vergne beantwoordt uw vragen
WAT IS DUURZAAM RIJDEN?
DE HOEVEELHEID ENERGIE DIE TIJDENS EEN RACE WORDT TERUGGEWONNEN
EEN GROTERE ACTIERADIUS DANKZIJ DUURZAAM RIJDEN
REMENERGIE TERUGWINNEN
GEOPTIMALISEERD BRANDSTOFVERBRUIK OP HET CIRCUIT EN OP DE WEG
HET AANTAL AFGELEGDE KILOMETERS ACHTER HET STUUR VAN DE DS AUTOMOBILES FORMULA E-WAGEN
WELKE INVLOED HEEFT ZIJN RACE-ERVARING OP DE WEG?
WELKE IMPACT HEEFT DE E-TENSE RACETECHNOLOGIE OP ONZE WEGAUTO’S?

HET ABB FIA FORMULA E WERELD- KAMPIOENSCHAP

Een terugblik op het negende seizoen

Na vier podiumplaatsen, dubbele titels in 2019 en 2020 en een schat aan ervaring die tijdens de zware races werd opgedaan, strijdt DS Automobiles, de premium fabrikant van Stellantis Group, mee om de podiumplaatsen.

Het seizoen 2024 stond voor het team van DS Automobiles in het teken van het 50e podium en de records van coureur Jean-Éric Vergne met 17 polepositions en meer dan 1.000 punten in het puntenklassement.

REGLEMENT

In het reglement worden races voortaan beperkt door een vastgesteld aantal ronden, wat direct invloed heeft op de teamstrategie. Om consistent te blijven met de verschuiving naar een vastgesteld aantal rondes, worden race-onderbrekingen door de Safety Car en Full Course Yellow voortaan gecompenseerd met extra rondes, ter vervanging van de extra racetijd.
Nieuw kwalificatiesysteem
De 22 rijders worden opgedeeld in twee groepen van elf. De vier rijders met de beste tijden van elke groep nemen het vervolgens tegen elkaar op in een knock-outfase. 
Sneller dan ooit
De Gen 3 Evo levert 350 kW vermogen tijdens de kwalificatie en 300 kW tijdens de race. 
Competitiever dan ooit
Raceonderbrekingen door Safety Car en Full Course Yellow worden nu gecompenseerd met extra ronden. 

Erelijst

DS Automobiles: de meest succesvolle fabrikant in de Formule E

SEIZOEN
TEAMS
WEDSTRIJDEN
ZEGES
PODIUMPLAATSEN
POLEPOSITIES
2023-2024
DS PENSKE
3
0
1
1
2022-2023
DS PENSKE
16
1
3
1
2021-2022
DS TECHEETAH
16
1
7
4
2020-2021
DS TECHEETAH
15
2
5
3
2019-2020
DS TECHEETAH
11
4
9
5
2018-2019
DS TECHEETAH
13
3
7
3
2017-2018
DS Virgin Racing
12
2
6
0
2016-2017
DS Virgin Racing
12
2
6
2
2015-2016
DS Virgin Racing
10
1
4
4
TOTAL
108
16
48
23
SEIZOEN
TEAMS
WEDSTRIJDEN
ZEGES
PODIUMPLAATSEN
POLEPOSITIES
2022-2023
DS PENSKE
12
1
3
1
2021-2022
DS TECHEETAH
16
1
7
4
2020-2021
DS TECHEETAH
15
2
5
3
2019-2020
DS TECHEETAH
11
4
9
5
2018-2019
DS Virgin Racing
13
3
7
3
2017-2018
DS Virgin Racing
12
2
6
0
2016-2017
DS Virgin Racing
12
2
6
2
2015-2016
DS Virgin Racing
10
1
4
4
TOTAAL
101
16
47
22

Elektrisch rijden met DS

Meld u aan en blijf op de hoogte

1. VUL JE GEGEVENS IN
2. Toestemming

Gelieve alle velden te controleren.


U zult vanaf nu op de hoogte gehouden worden van nieuws met betrekking tot de DS van uw interesse.

ALS U MEER WILT WETEN

Elektrische prestaties

Ontdek de elektrificatie volgens DS Automobiles

Comforttechnologieën

Om van elke rit een comfortabele reis te maken